Designia eli suunnittelua eli pavelujen muotoilua

blog_leenaullismarimekko

Duunasimme Leenan kanssa perjantaina Herttoniemen Marimekossa Saunaopas-tuotettamme. Milloin viimeksi olette käyneet siellä? Myymälä on suuri, värikäs, täynnä ihania vatteta ja kankaita. Myyjät ovat brändin mukaisesti iloisia ja luontevia, vain yhden kerran kuulin suomalaisen myyjän yleisimmän vastauksen :”Ei” ( tai siis : ”ei se ole mahdollista. Ei, ne on kyllä kaikki siinä, jne.”) Mutta tässä Marimekon ei- tapauksessa myyjä puhui asiaa eikä torjunut meitä. Kiitos.

Me pengoimme ja ideoimme, sehän on sitä peruslapiointia kun aletaan palveluja muotoilemaan. Leena-Leimukukalta sinkoili ideoita  ja minulta tuli asiaa ja asiattomuuksia kaiken aikaa.

Meidän saunatuotteemme on designia, vienti-laatua. Saunaopastuksemme on suomalaisen kulttuuriperinnön  esittelyä ulkomaalaisille ja homma pitää treenata siis hyvin. Valmistaudumme Leenan kanssa tulevaan kauteen ja ”appearance” on  oppaalle tärkeää, niinkuin tiedetään. Sain siskoiltani taiteilija Lucian Freudin ajatteluun perustuvan pinssisarjan, joka ohjaa vaikutelman luomisessa:

ASTONISH. DISTURB. SEDUCE. CONVINCE.

eli: ällistytä, häiritse, viettele ja vakuuta. Ei siis mitään ihan lällyä.

Sauna on suomalaisten vieraanvaraisuuden keskiössä.  Leena siteerasi piispa Irja Askolaa: ”Vieraanvaraisuus on kansan sivistyksen mittari”.

Saunaopastus ei tarkoita sitä, että pakotame kaikki loikkimaan alasti löylyyn -päin vastoin – me esittelemme mistä saunassa on kysymys. Ja siinähän on kysymys vaikka mistä. Pääsee vieras saunaa kokeilemaankin, mutta eihän meistäkään kukaan ulkomailla hyppää suin päin johonkin eksoottiseen älyttömyyteen vain siksi,että paikalliset ovat tottuneet niin tekemään.Palaan palvelujemme muotoiluun tässä kevän kuluessa lähemmin.

Akateemista matkailua

Mutta tässä lisää Suomi-muotoilua: Matkailaulan verkostoyliopiston aluminitoimintaa viriteltiin Antti-myrskyisenä perjantaina marraskuun lopulla ja kokeilimme uusien Suomi-opaspukujen virittelyä saunapalveluihin; Olimme moderoimassa professori Laura Kolben Suomi-luentoa ja argumentoimme myös rooleillamme – suuren Suomi-teeman edellyttämällä tavalla:

blogsaunaopasalumnitNo joo.Vähän lisää raikastusta pitää saada tähän palveluilmeeseen. Tosin savusaunan hieno aromi ja vastan tuoksu erottuvat tässäkin kokonaiuudessa ( Vasta ei näy eikä tuoksu kuvassa mutta kokoustilassa dominoi kesäisen koivun raikkaus. Pakastettu Saunavasta K-Citymarketista, hinta 9,90 €.).

Tilaisuuden toiset moderaattorit olivat Suomi neito Anu Nylund ja Väinö-Kari Halonen. Karilla on Suonenjoelta hankkimani autenttinen kahvipakettimuovista ikiaikaisella tuohivirsutekniikalla valmistettu ajaton miesten lippahattu. Mietimme ensin karvareuhkan valintaa tilaisuuteen, koska keli alkoi olla aika talvinen, mutta kyllähän kultainen hattu on  suomalaismiehelle aina asianmukainen päähine. Nyt SKÅL:in presidenttinä Kari hopeisten presidentin käätyjen kanssa edustaa matkailualaa tyylikkäästi. Kokonaisuuden täydentää luonnollisesti Marimekon paita.

Kari_Vaino

anusuomineito

Mutta tsekatkaapa Anua: Suomineito miettii lähtisikö Baariin, Kahvilaan vaiko Alkoon…  Kansallispuvussa Suomi-neito osallistuu matkailun suureen dialogiin hillitysti ja tylikkäästi ja valitsee Hotelli- ja Ravintolamuseon vaihtoehdoista korvapuustin. Asu (ja Anu) on uskomattoman kaunis yllään  mumminsa tekemä Tuuterin kansallispuku.

Puhemies (emerita) Riitta Uosukainen kertoi usein käyttäneensä ulkomaisissa edustustehtävissään  kansallispukua, koska hän näin erottui  kaiken maailman pikkumustaleideistä hyvin edukseen. Hänen onnistuneimmalla kansallispukukeikallaan kuningatar Elisabet tervehti häntä henkilökohtaisesti satojen muiden vieraiden joukosta.

blog_ihanat_oppaat._danielJPG

Helsingin Designvuosi on siis ohi. Viime kesäkuussa juhlimme Ihanaa Helsinkiä. Daniel ei oikeasti vastustellut kuvausta, mutta pidin hänestä varmuuden vuoksi kiinni. Näitä saunaopas-designeja me siis nyt uusimme. Ja kylläpä oppaat ovat ihanan näköisiä kylmässäkin säässä:

blog_ihanat_oppaat

Kun lähdin Herttoniemestä kotiin, metrossa näkyi kummallista designia:

blogsusi

Sielä istui SUSIHUKKANEN ja luki Metroa! Ihanaa. Vaarallista. Parasta. Ajattelin, että jos susi tulee Vuosaareen saakka, kysyn saanko tutustua ja saanko ottaa kuvan. Hei, jos Punahilkka tapaa metrossa suden, tilaisuutta ei passaa jättää käyttämättä. Mutta tämä susi olikin tyttö ja hänen nimensä on Sirkku-susi. Hän on ostanut hatun – (en muista enää kaupan nimeä, jos Sirkku luet tämän, pliis kerro lukijoille kaupan nimi!) ja tuunannut itse pelottavan näköiset korvat. Ja tällainen on Sirkku-suden hieno takki:

blogsusikassaroitu

Kerron teille hyvän punk-henkisen jutun Punahilkasta ja sudesta, kunhan saan uudet verkkosivuni pian valmiiksi. mooooi.

P.S. Meidän Eeva osti minulle Marimekosta Punahilkkatakin. Kiitos Eeva.

Tämän jutun kuvat :

Ihana Helsinki, kuvaaja Eeva Hirvonen

MAVY-Alumnitapaaminen: kuvaaja Hanna Käyhkö

muut kuvat: Ullis

Mainokset

Yksi ajatus artikkelista “Designia eli suunnittelua eli pavelujen muotoilua

  1. Oikein piristävää ja hyvää tekstiä vuoden alkajaisiksi! Nyt kun Joulupukin polvelta on laskeuduttu arkeen ja kolme Itämaan tietäjää ja kamelit on keksein, vesin ja anisviinoin taas vuodeksi matkaan saatettu on hienoa jatkaa hyviksi koettuja asioita viime vuodelta ja toivottaa tervetulleiksi ihan uudetkin, muotoiltavat palvelut! Olen ilolla ja ylpeänä seurannut Suomen (tietääkseni) ainoiden virallisten ja ammattimaisesti toimivien Sauna-oppaiden toimintaa; onnea ja menestystä jälleen myös jatkoon! Mummi olisi NIIN ylpeä näitä kuvia katsoessa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s