MATKA2013-messuilla

jal_captain_ullis_1

Hyvä matkustajat, tässä kapteeni Ullis. Suoritettuani JAL Japan Airlinesin pikakurssin mannertenvälisten lentojen pilottina laajarunkoisilla amerikkalaisvalmisteisilla Boeing 787 Dreamliner-koneilla, vien halukkaat blogini lukijat poukkoilevalle lennolle viime viikkoisille Matka-messuille. Markku Hasegawa ojentaa koppalakkia. JAL aloittaa lennot Tokio –  Helsinki 25.2.

jal_captain_ullis_paivi

Laatumatkojen toimitusjohtaja Päppä Putro, joka edustaa JTB Japan Tourist Bureauta http://www.jtbfinland.com/  teki hommia standillaan. Meillä on aikaisempaakin historiaa. Päätimme kerran Fritidsresorin opintomatkalla Kanarialla perustaa Matkahuollon, sellaisen organisaation, joka huolehtisi meistä vanhoista matkamirkuista, kun alamme olla liian äkäisiä ja kireitä tai muuten ongelmaisia. Toistaiseksi olemme säilyneet kohtalaisen hyväntuulisina, joten Matkahuolto hoitaa vielä omia hommiaan bussiliikenteen parissa entisellänimellään.

Noto

Shigeyoshi Noto on edustanut Suomea  vuosikausia Japanissa, tapasimme hänet lyhyesti Leenan kanssa ( Tuuliakin oli mukana) ja keskustelimme saunatuottteiden esittelemisestä Japnin markkinoilla.

Haastattelin aikoinaan MEK:n ylijohtaja Jaakko Lehtosta Matkailuyrittäjän Maamme-kirjaani varten (Edita 2005) ja silloin Lehtonen kertoi kuinka herra Noto oli kunnostautunut työssään: ”Tokion toimistomme myy MEKin esitteitä tavarataloissa ja viime vuonna se tuloutti esitekaupalla meille 178000 euroa!” MEK kuitenkin vähentää nyt Visit Finland-promootiopanostustaan myös Japanissa ja herra Notonkin tehtäviä vähennetään.

Jos MEK:in toiminta vähenee, Suomi-brandia promotaan Ulkoasianhallinnon toimesta sen sijaan voimallisesti. ( Onko tässä joku kannattava pointti – en tiedä). Olimme tutustumassa lokakussa Ulkoministeriössä siihen kuluisaan ”Tehtävä Suomelle” Suomi-brandiin – johon ei siis kuulu saunaa. Meille kerrottiin, että ”Consider it solved” on Suomen motto, eikä ulkoiseen Suomen kuvaan vaikuta mitään  esimerkiksi maantiede tai historia. – Mutta me aiomme tuottaa herra Noton promottavaksi saunapaketteja ja katsotaan sitten miten se sopii Suomi-kuvaan.

hiihtaja_2

Suomi-kuvaan vaikuttaa tietysti moni juttu. Messuja edeltävässä Meet Finland myyntitapahtumassa oli tänä vuonna enemmän ostajia kuin aikaisempina vuosina. Suomi- kuvaan vaikuttaa myös urheilu. Suomen lippua liehuttelee Punkalaitumen hiihtokeskuksen mökkiyrittäjä Sakari Pärssinen, joka myös Satakunnan vanhinta kansakoulua hallitsee.
http://www.koulutintti.com. Mukavia kelejä ja paljon hiihtäjiä sinulle!

raakkula

Kuvassa  Riitta Ward, Koivuniemestä ja Tomi Helanne, Paksuniemen satamakahvion yrittäjä Rääkkylästä.

Suomi-matkailun suurin asiakas on suomalainen. Ja sitä suomalaista palvelee toinen suomalainen, jota se osaa palvella minkä tarvitsee, lämmittää sen saunan ja tarjota ne piirakat, paistit, laatikot ja ryypyt. Eikä se suomalainen mitään opasta metsäretkelle tarvitse, se on aina itse osannut kulkea, missä kulkea on pitänyt. Eikä se suomalainen tarvitse siihen ketään toisia selittämään. Se osaa itsekin ajatella. Sitten jos on tanssit tai karaoke niin voi joku kyläläinenkin olla siinä. Tai lauteilla istua kaverina, suomalainen osaa olla saunassa itsekseen ja seurassa yhtä aikaa, privaatisti ja julkisesti, puhua ja olla hiljaa ihan luonnollisesti, olla alasti ja suojattuna. Se on sosiaalinen taito, jota ei ole muilla kansoilla.

Tuli niin ikävä meille, kun kävin Rääkkylän osastolla. Rääkkylä on meiltä Savonrannalta katsoen Oriveden toisella puolella, oma sukuni Hirvoset olemme alun perin Rääkkylän Hirvosia.

Nostalgiamatkojen tarjoaminen suomalaisille on alkamassa. Minä pyysin Kari-herraa lähtemään kanssani Suomi-kierrokselle keväämmällä: Helsinki – Etelärannikko- Lappeenranta – Saimaa – Ruokolahti – Puumala – Savonlinna – Enonkoski – Heinävesi – Joensuu – Koli. Hän lupasi.

sussi_porvootours

Messujen tärkein asia on tavata kollegoja ja asiakkaita. Torstain ammattilaispäivänä tulee vastaan   monia sellaisia ihmisiä, joiden kanssa olisi hyvä jutella pitempään, niinkuin esimerkiksi Haapasen Topi. Mutta me olemme yhteydessä pian, terveisiä Ullalle.  Merellinen ja raikas Itä-Uusimaa-Kymi-osasto oli tyylikäs ja selkeä.

Kaunis Sussi Eriksson katsoo luottavaisesti tulevaisuuteen, Porvoo toursin ensimmäinen vaihe Gitta Palmqvistin johdolla on ohi ja Forsblom-ajat ovat edessä. Muutos on suuri,  Gitta ja Sussi tekivät yhdessä töitä monia vuosia. Ja Porvoo toursista tuli arvokas brandi.

Gitta on työskennellyt vuosikausia myös  Etelä-Suomen matkailun kehittämisen ja edistämisen parissa Porvoon ja Itä-Uudenmaan  tuotteistuksen ja myynnin ohella. Gitta oli mukana useissa kehittämishankkeissa alkaen Kuninkaantiestä Porvoon talvimatkailukampanjoihin ja Premium Partners-yhteistyöhön.  Toivottavasti Gitan uudet työt jatkavat samalla linjalla.

Messujen jälkeisessä FB-keskustelussa käsiteltiin messuilmettä ja osallistujien vähyyttä tänä vuonna. Messut ovat kallis panostus näytteilleasettajalle. Etelä-Suomen yhteinen osallistuminen Lapin tapaan koetaan kuitenkin ilmeisesti mahdottomaksi, ainakin FB-keskustelussa yhteisiä hankkeita pidettiin epärealistisina . Vanhoja pettymyksiä ja epäonnistumisen kokemuksia ei kuitenkaan kannata muistella.

vipuvoimaa_EUlta

Rahasta on kysymys –  ja kun rahaa on vähän, luovuus lisääntyy. EU-hankkeiden väheneminen tulee todennäköisesti tulevaisuudessa muuttamaan Matka-messujen kuvaa entisestään. Tässä kuvassa Pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan alueen kehittäjän Culminatumin osastoa, jossa esiteltiin digitaalisten ja mobiilien teknologioiden soveltamista matkailun markkinointiin ja myyntiin.

russia

Tulevaisuudessa Venäjän markkinoiden merkitys meillä tulee kasvamaan – ja  jos viisumivapaus joskus koittaa, se lisää matkailua puolin ja toisin. Voi olla että päästään taas takaisin votkaturismiin, tuskin viinan hinta Venäjällä tulevaisuudessakaan laskee ja muutenhan sieltä edelleen löytyvät samat attraktiot kuin ennenkin. Uutena olisi hienoa alkaa tuotteistaa Laatokan seudun luontomatkoja.

venjajaesitteet

Oppaita näkyi Matkamessuilla joka puolella. Anu ja Irina olivat FB:ssa innostaneet oppaita käyttämään vuosi sitten messuilla lanseerattua uutta pukua. Ritva Silvennoinen kertoi, että Kuopion oppaat olivat tilanneet 40 metriä Stefan Lindforsin suunnittelemaa kangasta ja designanneet asuja.

kuopio_ritva_silvennoinen  Kuopion Ritvan kuva on otettu Aprilmay-muumiateljéessa Pirkkolassa. Tästä lisää myöhemmin.

anu_helli

Tässä ovat Anu Nylund Helsingistä ja Helli Jalas Lahdesta. Anulla on opasmekko ja Hellillä opaslaukku.

lindaline

Muitakin asuja oli esillä: Tämä virolaiskaunotar edustaa Linda Linea, jolla ei kuitenkaan purjehdita ihan sinne minne ulkoasu tuntuisi viittaavan, vaan Tallinnaan niinkuin tavallista.

eurajoki

Tässä tyylikäs Eurajoen opas esittelemässä Vuojoen kartanon palveluita. Eurajoella on myös Olkiluodon ydinvoimalarakennustyömaa, joka on kiinnostava matkailukohde, ihan niinkuin Loviisakin oli aikoinaan.Olkiluoto on laskelmien mukaan tällä hetkellä Euroopan ylivoimaisesti kallein rakennusprojekti.

Viime kesänä japanilainen tv-ryhmä halusi sattumalta haastatella minua  Espan puistossa ydinvoima-asioista. He olivat tulossa Olkiluodosta ja kysymykset olivat Fukushiman tapahtumista johtuen kohtalaisen asenteellisia. Mitäs Helsinki-opas vastaa tällaista asiaa kysyttäessä – onko meillä Suomi-kuvassa vastaus valmiina?  Consider it solved?

Minä kerroin, että Suomen Eduskunnan enemmistö on hyväksynyt ydinvoiman lisärakentamisen. Demokratiassa enemmistö päättää, mutta vähemmistöjen oikeutta kunnioitetaan ja uusia ratkaisuja etsitään; uusia energialähteitä, varsinkin kotimaista luonnonmukaista energiaa tuotetaan ja uusia teknologioita kehitetään.

Tuuli ei kuitenkaan oikein tuule meillä tarpeeksi, tai tuulee liian kovalla äänellä. Soita olisi, mutta turpeessakin on huonot puolensa. Kosket on valjastettu jo ennen sotia, maalämpöä porataan. Venäjältä tuodaan meille maakaasua ja kaasun kuljetus sallitaan mielellään myös Suomenlahden pohjan putkea pitkin Saksaan, entinen pääministeri Lipponen itse peräti konsultoi hanketta. Mutta puhdasta sähköä on päätetty tuottaa ydinvoimalla. Onhan meillä luja ikivanha peruskallio, johon jätteet voi varastoida. Se kallio on myös matkailuvaltti.

Mutta en pidä tästä kullan louhimisesta. Mikä ihme siinä kullassa oikein viettelee?

Mainokset

4 thoughts on “MATKA2013-messuilla

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s